Inloggen
Nog niet geregistreerd? Schrijf nu in
Terug naar het overzicht

Work-life balance in Corona-tijden

Persoonlijke interesses en behoeftes enerzijds, en je verantwoordelijkheden en professioneel takenpakket anderzijds, … het is al jarenlang een evenwichtsoefening om deze in balans te houden. Maar nu komt de Corona-crisis daar nog eens bovenop. En dat betekent: kinderen die thuis zijn, werkuren die herverdeeld moeten worden, strakke planningen opmaken met de huisgenoten, geen of weinig sociaal contact, en geen stoom kunnen aflaten door middel van hobby’s.

De balans in evenwicht brengen is meer dan ooit van belang. En dat evenwicht, daar moet je voor kiezen, heel bewust. Om je hiermee even op weg te helpen, zetten we graag onze tips en ideeën op een rijtje:

  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit.
  • Leer nee zeggen, zowel professioneel als privé. Maak op die manier duidelijk welke taken onder jouw verantwoordelijkheid vallen. Zo creëer je rust en duidelijkheid. 
  • Plan je tijd in, neem voldoende privétijd en verdeel je professionele tijd overzichtelijk. Door deze efficiëntie bespaar je tijd.
  • Durf voor jezelf kiezen.
  • Laat stoom af: maak een wandeling, doe een yoga-sessie, neem even de fiets…
  • Communicatie is key! Zeg wat er scheelt en durf hulp vragen.
  • Stel prioriteiten.
  • Leg de lat soms wat lager. Lager is daarom niet altijd “niet hoog genoeg”.
  • Doorbreek negatieve patronen. Dit doen we vaak onbewust, neem dan ook even de tijd je eigen denken kritisch onder de loep te nemen.

Maar vooral, stop met zoeken naar de perfectie! Het is moeilijk om in tijden van Instagram en Facebook je niet te laten beïnvloeden door perfecte plaatjes. Maar als je beseft dat rommelig en imperfect eigenlijk de norm is, lukt het ontspannen waarschijnlijk wat beter.

Als werknemer kan je dan ook al heel wat ondernemen om de work-life balance zo stabiel mogelijk te houden. Maar daarnaast ligt hier ook een gedeelte verantwoordelijkheid met de werkgevers.

Werkgevers of leidinggevenden kunnen het vooral ondersteunen in het “haalbaar” maken van de tips. Hoe?

  • Zorg ervoor dat je medewerkers stimuleert om voldoende rust te nemen. Buiten Corona kan dit door bv. een ruimte te voorzien waar collega’s samen kunnen komen en even hun hoofd kunnen legen. Een COVID-19 alternatief kan bv. kleine “wedstrijdjes” te organiseren waarbij medewerkers gestimuleerd kunnen worden om tijdens de middagpauze een korte wandeling te maken.
  • Maak een flexibele invulling van de dag mogelijk. Laat medewerkers zelf bepalen wanneer ze X aantal werkuren per dag starten en eindigen.

Daarnaast kan je ook de mogelijkheden rond flexibele verlofstelsels bespreekbaar maken: tijdskrediet, ouderschapsverlof, …

  • Maar het belangrijkste hierbij is: Practice what you preach!
Recente artikelen

Reageer

Auteur
Ellen Heylen
Publicatiedatum
11-05-2020
Reads
123
Comments: No comments
Share: